Ks. Dr Stanisław Trzeciak. „Goje są nieczystymi i zanieczyszczają żyda i jego rzeczy”.
Nie tylko domy gojów, ale i wszyscy goje są nieczystymi i zanieczyszczają żyda tak oni sami jak i ich rzeczy. Ponadto zanieczyszczają wszystko z czem się stykają, nietylko przez zetknięcie się ale nawet przez promień słońca.
Co do pojęć o czystości i nieczystości rytualnej to charakterystycznem i miarodajnem jest określenie: „Jeśli w zlewki (według objaśnienia: w nocniki i pomyjniki) kładą żydzi i goje, to jeśli większość od nieczystego, (to wszystko) nieczyste; jeśli zaś większość od czystego czyste, a jeśli po połowie, nieczyste”. 1)
Pojęcia żydowskie o czystości rytualnej nie mają nic wspólnego z naszem pojęciem o czystości. Komentarz zbyteczny! Przepis ten sam mówi za siebie.
„Jeśli żyd wziął lejek i nalał do flaszki goja, a potem nalał do flaszki Izraelity, to jeśli w lejku cokolwiek pozostało, to wino (Izraelity jest zakazane, trefne, nie można go zatem używać). Jeśli przelewa z jednego naczynia do drugiego, to jest to, z którego przelewa dozwolonem, a do którego wlewa zakazanem”. 2)
Gemara wyjaśnia powód tego zakazu, że mianowicie promień jest tutaj łącznikiem zanieczyszczenia. Promień bowiem słońca, stykając się z rzeczami gojów i padając na wino przelewane, zanieczyszcza je.
„Co powstaje przez użycie siły goja, jest tylko rabinistycznie zakazanem, a ten zakaz rozciąga się tylko do tego, co wyszło z beczki, nie zaś do tego, co w niej pozostaje. R. Chisda powiedział do szynkarek wina: jeśli mierzycie wino dla goja, to przetnijcie promień, albo wsypcie go nalaniem. Raba powiedział do piwnicznych wina: jeśli wino przelewacie, to nie pozwalajcie żadnemu gojowi przychodzić, aby wam pomagał, bo możecie przez zapomnienie pozwolić mu, by trzymał sam naczynie, a wtedy byłoby wino przelane przy pomocy jego siły i byłoby zakazanem (trefnem)”.
„Pewnego razu spuszczał ktoś wino lewarem, wtem przyszedł goj i położył rękę na lewarze, potem Raba zakazał używania wszystkiego wina”. 3)
„Zabronionem jest tedy używać wina* octu… sera od goja”. 4)
„Rabh i Semuel nie pij wody od goja” — Podane to jako rada do naśladowania. 5)
Zakazanem jest piwo od goja 6), tak samo i mleko jeśli goj doił, a nie doglądał go przytem Izraelita. Zakazanem jest również chleb i oliwa. 7) A to dlatego, ponieważ wszelkie zetknięcie z gojem zanieczyszcza żyda i jego rzeczy.
Nieczystymi są nawet dzieci i to od urodzenia, a szczególniej niewiasty. „Ich córki uchodzą od kolebki jako nieczyste (menstruatae). Ich córki są zabronione według nauki Tory”. 8)
„Ty nie będziesz się z nimi łączyć w małżeństwie. Według nauki Tory jest to tylko zabronione z siedmiu narodami, ale nie e ¡innymi narodami, potem przyszli i ustanowili, że także i z innemi narodami”. 9)
Podobnie również „samarytańskie niewiasty są uważane jako nieczyste (menstruatae) od urodzenia”. 10)
„R. Nachman b. Jichak powiedział: ustanowiono, że nieżydowskie dziecko, podobnie jak i cieknący nasieniem, jest zanieczyszczające, aby się żydowskie dziecko z nimi nie wdawało, z powodu pederastji. R. Zera opowiadał: ja namęczyłem się wiele z r. Asi a r. Asi z r. Jochanan (wylicza w podobny sposób cały szereg rabinów), z jakim wiekiem nieżydowskie dziecko jest zanieczyszczające, i on mi powiedział: z dniem jego urodzenia, a kiedy przyszedłem do r. Chija, on powiedział mi, z dziesiątym rokiem i jednym dniem”. 11)
Nawet ślina goja zanieczyszcza żyda i jeśli spadnie na jego ubranie obowiązany jest żyd kąpać się, by się od nieczystości uwolnić. 12)
„Jeśli w jakiem mieście jest obłąkana albo nieżydówka, albo samarytanka, to wszystkie plwociny w mieście są nieczyste”. „Jeśli komu kobieta nastąpiła na odzież, albo siedziała z nim na statku, to jeśli ona wie, że on je „therumoth” (części ofiarne), to jego rzeczy są czystą a jeśli nie wie, należy się ją zapytać es ne menstruata? 13)
Rabbi Jehuda mówi, że jeśli obłąkana chodzi zwykle po jednej ulicy, to tę ulicę uważa się za nieczystą, a wszystkie inne uwafża się za czyste, a rabi Simon mówi, wszystkie ulice uważa się za nieczyste, z wyjątkiem ochranianego podwórza, a r. Eljezer syn Cadoka mówi: „podwórze ochraniane uważa się za nieczyste, dopóki ktokolwiek nie może powiedzieć: dla mnie jest niewątpliwem, że ona tu nie zachodziła”. 14)
Ostrożności zarządzono dlatego, ponieważ zachodziła możliwość, że od niej pochodzą plwociny, a że ona jest nieczysta, więc i jej plwocina jest nieczystą i zanieczyścić może. Tylko „w całym Jeruzalem każda plwocina uchodzi jako czysta, z wyjątkiem wyższego targowiska”. 15)
Wszystkie te przepisy oparte na pobudkach religijnych zmierzały do tego, by obce narody „goim“ w oczach żydów obrzydzić, poniżyć i uniemożliwić żydom wszelką łączność z nimi, tern samem, by się ustrzedz związków małżeńskich z nimi, a głównie bałwochwalstwa. Wobec tych przepisów wszelkie stosunki towarzyskie żydów z nieżydami były wprost niemożliwe, bo religijnie najsurowiej zakazane. Był to więc bojkot bezwzględny w stosunkach towarzyskich, przestrzegamy z całą surowością, bo oparty na przepisach religijnych. Przepisy te obowiązują dotąd także i wobec chrześcijan.
Ks. Dr. Stanisław Trzeciak,
„Talmud o gojach a kwestja żydowska w Polsce”,
Warszawa, 1939
Polecamy bezpłatne konto Bank PeKao!
Przyp.:
- Makszirin 2. 3.
- M. Ab. z. V. 7.
- Ab. z. 72 b.
- M. Ab. z. II 2—5
- Ab. z. 30 a.
- Ab. z. 31 b.
- M. Ab. z. II 6.
- Deut. 7. 3.
- Aboda zara 36 b.
- Sabat 16 b.
- Aboda zara 36 b. 37 a; Sabat 17 b.
- Sabat 127 b.
- Teharot 5. 8.
- Tos. Teharot (6. 10.)
- M. Sekalim 8. 1.